Borstvoeding: overproductie

12-spa-baby1

Bron

Te veel melk, dat is vast een luxe probleem, toch? Het is ontzettend ongemakkelijk en kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. Ik had last van overproductie en deel nu mijn ervaringen.

Overproductie betekent dus dat je te veel melk hebt. Je herkent het doordat je borsten nooit zacht worden, maar ook na de stuwing regelmatig hard blijven na de voeding. Je lekt voortdurend, tijdens de voeding kunnen zelfs stroompjes melk ontstaan! Zorg dat je dus investeert en goede borstcompressen. Je bent gevoeliger voor borstontstekingen, immers de borst wordt amper leeggedronken en dus krijg je verstoppingen van de melkkanalen die leiden tot ontstekingen. Borstontstekingen moeten goed in de gaten worden gehouden en zijn levensgevaarlijk.

Mijn grootste probleem in verband met overproductie was dat mijn kinderen niet goed groeiden op mijn melk. Door overproductie heb je veel voormelk, de borst moet eerst goed leeg voordat ze aan de vette achtermelk komen. Dat vereist goed teamwork tussen jou en je baby. Die borst moet leeg! En dan pas kan je baby groeien. Daarnaast waren ze ook onrustige drinkers en zelden tevreden na een voeding. Toen de overproductie onder controle was, veranderde dit.

Maar hoe kreeg ik die overproductie onder controle? Bereid je voor op een mogelijk lange weg! Bij mij duurde het wel tot ongeveer 9 maanden voordat ik weer normale soepele borsten had en echt nauwelijks last had van de overproductie. Nadat we een jaar waren aan het voeden, had ik er helemaal geen last meer van. Ik ben erg blij dat ik heb doorgezet, maar het vereist dus wel continue aandacht en investering.

LEES OOK Borstvoeding: een eerlijke discussie

In het begin maakte ik een aantal beginnersfouten. Zo was ik dol op beschuit met muisjes, maar dit stimuleert juist de productie! Toen ik hiermee stopte, werd de boel al handelbaarder. Salie is ook een echte no-no, dit stopt namelijk je productie, gebruik het dus nooit om je productie te remmen. En kolven, het meest verschrikkelijke aan borstvoeding geven, helpt voor geen meter! Afkolven om de druk er af te halen, is geen goed idee, omdat je de productie stimuleert. Daarnaast kon geen enkele kolf mijn borsten zacht maken, dat konden alleen mijn baby’s. En ik had notabene een Medela Freestyle dubbelzijdige elektrische kolf. Daarnaast gebruikte ik oxytocine neusspray zodat de harde plekken zouden verdwijnen, maar dit stimuleert juist nóg meer melkproductie.

Begin door maar 1 borst per voeding aan te bieden. Twee borsten of een toetje-borst stimuleert de productie en 1 borst is ruim voldoende voor dames met overproductie. Daarnaast is blokvoeden een goed idee en kwam hierdoor mijn productie tot rust. Je voedt dan in feite een aantal uren achter elkaar continu (en 1 borst!). Totdat de borst volledig zacht is en leeg. Je zult ook merken dat je baby dan tevredener wordt en echt geniet van deze lange voedingen. Als je je er aan overgeeft of lekker met een filmpje nestelt op de bank is dit prima te doen.

Daarnaast zijn massages een must. En geen spannende massages van je man, want die wil je niet bij je borsten in de buurt hebben! Maar goede, grondige massages van de borsten het liefste terwijl je onder de douche staat. Zo kan de melk stromen, kun je de harde plekken (hardhandig) wegwerken en de borst soepel maken. In combinatie met het blokvoeden en maar 1 borst per keer zal dit een wondermiddel zijn tegen je overproductie.

Als laatste was ik erg gevoelig voor borstontstekingen. Hier moet je echt mee uitkijken, dus lees deze link. Als ik mijn borsten via bovenstaande manieren niet zacht kreeg en ze pijnlijk werden, hielp het om homeopatische middelen te gebruiken (Phytolacca decandra D6 gebruikte ik). Dit laat de melk beter stromen en werkt ontstekingsremmend. Een echter aanrader! Bij mijn jongste dochter, Isabelle, heb ik nooit last gehad van borstontstekingen (wel helaas verstoppingen).

Dit helpt tegen overproductie:
– 1 borst per voeding
– blokvoeden
– massage
– homeopatische middelen ter ondersteuning

Dit helpt NIET tegen overproductie:
– anijs
– salie
– kolven
– oxytocine neusspray

Vermoed je dat je overproductie hebt? Lees dan dit artikel van borstvoeding.com Deze website is sowieso een aanrader voor elke aanstaande moeder.

set of blank black rubber stamps

Plaats een reactie