Vruchtbaarheidsproblemen: PCOS

pcos

Bron

Ik heb PCOS. Dit staat voor Polycysteus Ovarium Syndroom en betekent dat ik een hormonale afwijking heb. Hierdoor was het voor ons erg lastig om kinderen te krijgen, wij hebben vruchtbaarheidsbehandelingen nodig gehad. Ik zal uitleggen wat PCOS inhoudt en wat ik er zelf aan heb gedaan om mijn gezondheid te verbeteren.

Bij PCOS groeien heel veel follikels in de eierstokken, terwijl er in een normale eierstok hoogsten een paar groeien. Hierdoor kunnen de follikels niet rijpen en komt er geen eisprong. De follikels worden ook wel cystes genoemd, daarom wordt vaak gezegd dat vrouwen met PCOS cystes in de eierstokken hebben.

LEES OOK Vruchtbaarheidsproblemen: ons verhaal

Rond de 10% van de vrouwen heeft PCOS, dit is dus een grote groep en niet iedereen heeft een ernstige vorm. Zo kun je PCOS hebben, maar toch een cyclus met zowat elke maand een eisprong. Vaak is de cyclus wel onregelmatig. Je kunt echter ook géén cyclus hebben dankzij PCOS.

pcos_1_to_110

Bron

Als je PCOS hebt, zijn er ook een aantal lange termijn gezondheidsrisico’s waar je rekening mee kunt houden. Daarom is het belangrijk dat je bij een gynaecoloog onder controle staat, zodat deze de PCOS kan monitoren en je gezondheid in de gaten kan houden. Ik zet de kenmerken en de gezondheidsrisico’s voor je op een rijtje. Lees in deze folder van de NVOG meer over PCOS.

De kenmerken van PCOS
– onregelmatige cyclus of géén cyclus
– haaruitval en/of overbeharing
– overgewicht
– acne

Gezondheidsrisico’s PCOS
– miskraam
– diabetes type II
– hart- en vaatziekten
– hoge bloeddruk
– kanker van het baarmoederslijmvlies

PCOS is gelukkig een diagnose waarbij er veel opties zijn om zwanger te worden. Er wordt een eisprong opgewekt door middel van medicatie, deze behandeling heet ovulatie inductie. Soms is het echter lastig om een vrouw met PCOS te stimuleren, omdat er te veel eisprongen kunnen plaatsvinden. Het risico op overstimulatie tijdens de vruchtbaarheidsbehandelingen is dan ook wat groter. Volgend blogje deel ik hoe ik omga met mijn PCOS.

Wil je meer weten over PCOS of over vruchtbaarheidsproblemen? Neem dan eens een kijkje op de website van Freya, de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen.

In deze blogserie vraag ik aandacht voor vruchtbaarheidsproblemen, probeer ik lotgenoten een hart onder de riem te steken en mensen bewust te maken van dit stille verdriet. Lees hier ons verhaal.

set of blank black rubber stamps

1 thought on “Vruchtbaarheidsproblemen: PCOS”

Geef een reactie

