Fitness: Diëten werkt niet

diet

Bron

Diëten hoort niet thuis in een gezonde levensstijl. Net als voedingssupplementen, poeders of eiwitshakes. In plaats van een dieet te volgen, kun je beter je levensstijl aanpassen. Op die manier hoef je nooit te diëten, want jouw basis is goed en gezond.

Zoals ik vorige week al schreef gaan gezond eten en sporten hand in hand. Gezond eten is een onderdeel van je levensstijl. Diëten hoort daar niet thuis. Ik denk dat het zelfs slecht en destructief is voor je lichaam (en geest). Je onthoud je lichaam wat het wel degelijk nodig heeft waardoor er tekorten ontstaan aan waardevolle voedingsstoffen. Als je dit jaren doet, kun je ernstige gezondheidsproblemen.

Bovendien: wat ga je doen als het dieet is afgerond? Dan heb je geen basis meegekregen voor die gezonde levensstijl. Je vervalt makkelijk weer in je oude patronen en hebt het gewicht er zo weer bij (plus een beetje extra). Dat is ook een reden waarom motivatie zo belangrijk is. Oppervlakkige, uiterlijke doelen werken niet en een snelle oplossing als een dieet proberen deze uiterlijke doelen juist te promoten. Je eigen gezondheid is veel belangrijker dan dit soort oppervlakkigheden.

Daarom wilde ik hier aandacht aan geven. Het is belangrijk dat mensen weten dat ze ook strak en lekker in hun vel kunnen zitten door te eten: veel te eten! Zolang je maar de juiste keuzes maakt. Hiervoor is wel doorzettingsvermogen nodig. Je moet je basis gezond houden en niet elke dag je vergrijpen aan de koekjes of richting de McDrek gaan. Of alleen maar op de bank hangen en nauwelijks bewegen.

Dus kom in actie: ga sporten, gooi de rotzooi het huis uit en zorg dat je altijd gezonde boodschappen koopt. Wat er niet is, kun je ook niet opeten. En met die gezonde basis is het niet erg om eens lekker te zondigen. Met bijvoorbeeld een goede portie friet of – zoals ik laatst heb gedaan – met een lekkere stroopwafel.

LEES OOK Fitness: wat ik eet

Gun jezelf de dingen die je lekker vindt en ga op zoek naar nieuwe lekkernijen binnen gezond eten. Ik hou enorm van fruit, eigenlijk is dat veel lekkerder dan snoepen en je houdt er geen vieze chemische nasmaak aan over. En fruit is nog makkelijk ook! Je hebt zo een bakje druiven klaar staan. Daarnaast heb ik chocolade gevonden die puur is en zonder suiker: heerlijk. Daar kan ik intens van genieten. Een klein stukje is ruim voldoende om mijn hunkering naar chocolade te bevredigen.

Ik volg geen regels, heb geen punten te besteden en geen voedingsdeskundige die me haar poeders verkoopt zodat ik een bikini-body krijg. Ik eet lekker gezond eten en als ik eens zin heb in chips, dan eet ik chips. Met een gezonde levensstijl kan dat. Boven alles wil ik mezelf nooit verhongeren. Ik wil m’n lichaam en geest voeden met hoe ik leef, met het sporten en met wat ik eet. Alle voedselgroepen zijn belangrijk en ik probeer die dan ook allemaal op een gebalanceerde manier binnen te krijgen. Eten is lekker en leuk! Bovendien verander ik in een of ander chagrijnig horrormonster als ik honger heb, dat wil ik m’n gezin nooit aan doen.

Maar waar is diëten dan wel goed voor? In extreme gevallen kan een dieet nodig zijn om mensen op een gezond gewicht te krijgen. Dit zou dan ook onder supervisie van een arts gedaan moeten worden. Als iemand echt veel te zwaar is of veel te licht en hun gewicht een bedreiging vormt voor hun gezondheid. Als het dieet dan de gewenste resultaten heeft gegeven, moet er ook begeleiding zijn om de levensstijl zodanig aan te passen dat het gezonde gewicht behouden kan worden. Met pure, gezonde voeding en lekker sporten.

Fitness is een belangrijk onderdeel van m’n leven en ik ben een echte sportjunkie geworden. Lees elke week een blogje over fitness, motivatie en gezond leven.

set of blank black rubber stamps

3 thoughts on “Fitness: Diëten werkt niet”

Geef een reactie

