Fitness is 100% mental

fitness-is-mental.jpg

Bron

Go for your goals and set yourself up for success! Work hard.

De afgelopen tijd heb ik mijn voeding omgegooid. Ik at al gezond en puur, maar miste de eiwitten. Eiwitrijk eten is HEERLIJK! Ik heb in lange tijd niet zo lekker in m’n vel gezeten.

Het loont enorm om te gaan voor je doelen, om jezelf te blijven verbeteren en te blijven leren. Ga er voor vandaag! Je kunt het.

Volg me op instagram, waar ik dagelijks fitness motivatie of filmpjes post. Voorlopig ga ik dan ook op instagram verder en las ik even een blogpauze in!

Judith Original

Advertenties

Fitness: favorite workouts

athletic-young-woman-doing-fitness-workout-weights

Bron

Aangezien ik net een periode heb gehad waarin ik minder kon sporten vanwege ziekte, wil ik vandaag heerlijk wegzwijmelen bij mijn favoriete FitnessBlender workouts. Ik hou van workouts die me uitdagen en afbeulen. Op een gegeven moment moet ik denken: hoe overleef ik dit? Om vervolgens mijn kracht te vinden en door te knallen tot het einde. Kijk mee en probeer ze uit! Ze zijn heerlijk uitdagend.

1000 calorie workouts
Kelli en Daniel hebben een serie genaamd de 1000 calorie workouts waarbij je 1 tot 1,5 uur jezelf afbeult met HIIT, strength & abs. Het is echt een afvalrace en heerlijk om te doen! Hieronder een van mijn favorieten uit deze serie, maar ze hebben er meer.

Beserker workout
Dit is een workout die ik om de zoveel maanden herhaal om te kijken of mijn conditie verbeterd is. Hij is heerlijk uitdagend, kort (en dus in te plannen!) en laat je goed zweten. Lekker te combineren met bijvoorbeeld een abs routine.

Ladder workouts
Daniel heeft er een handje van je flink af te beulen tijdens zijn workouts. Zo zijn z’n ladder en pyramid workouts echte martelingen. Heerlijk uitputtend en uitdagend. Je begint meestal met een lang interval waarbij je een stuk of vijf oefeningen afgaat en daarna wordt dat interval telkens korter. Pyramid of Pain wordt dit ook wel genoemd. Je kunt ze goed combineren met bijvoorbeeld een strength workout.

Sweatfest
Kelli geeft ons regelmatig een sweatfest workout. Hieronder mijn favoriet. Deze zijn heerlijk om je hoofd leeg te maken. Knallen en gaan! Het bestaat voornamelijk uit cardio oefeningen, zoals burpees en high knees. Soms heb je daar gewoon zin in, verstand op nul en je heerlijk kapot zweten.

 

Plan gezonde voeding

post-28551-goal-without-a-plan-is-just-a-xosq

Bron

Als je een gezonde lifestyle wil aanhouden, hoort daar een gezonde voeding bij. Dit kun je het beste zorgvuldig plannen. Als je al van tevoren hebt geregeld hebt wat je wanneer gaat eten en alleen dit in huis haalt, ga je niet voor de snelle ongezonde hap.

Je kunt het zo simpel houden als voordat je boodschappen gaat doen na te denken over welke maaltijden je precies wil maken en niet meer dan dat te kopen of je kunt alles tot in de puntjes plannen en de maaltijden van te voren maken (mealprepping). Either way: bewustzijn is erg belangrijk. Als je gewoon maar wat ingrediënten in huis haalt en geen enkel plan hebt, zul je snel een terugval hebben of soms tijd te kort komen.

LEES OOK: Fitness: wat ik eet (week- en dagmenu)

Pak daarom ook altijd je agenda er bij. Wat staat er de komende tijd op de planning? Wanneer heb je geen tijd om uitgebreid te koken of om een lekkere lunch voor jezelf mee te nemen? Hoe veel tijd heb je eigenlijk om je ontbijt te maken en welk gezond ontbijt past hierbij? Dit zijn allemaal dingen om rekening mee te houden.

Hoe doe ik het?
Ik maak een weekmenu met onze agenda er bij om onze avondmaaltijden vast te leggen, zo weet ik precies wat ik moet kopen voor mijn gezin. Twee keer per week gaan we boodschappen doen, zo kan ik altijd verse groenten en fruit kopen. Daarnaast haal ik alles in huis voor mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes, ook dit wordt op het boodschappenlijstje gepland.

Op het moment ben ik me aan het verdiepen in eiwitrijke voeding, want – zoals ik al eerder schreef – at ik te weinig eiwitten. En dit lukt behoorlijk! Ik leer elke dag eigenlijk weer meer over hoe ik de balans kan vinden om m’n lichaam sterk te houden. Aan mealprepping ben ik nog niet begonnen, maar misschien zit dat er wel aan te komen in de toekomst. Zo bak ik in het weekend al wel gezonde tussendoortjes voor doordeweeks.

Judith Original

Fitness: flexibiliteit

woman-handstand-blue-background_0

Bron

Als je aan fitness denkt, denk je niet gelijk aan flexibiliteit. Dan denk je aan de anabooltjes van de wereld die strak staan van de spieren en de steroïden. Ik denk juist aan gezondheid, kracht en ontspanning. Daar hoort flexibiliteit bij.

Kracht en flexibiliteit gaan hand in hand. Daarnaast zorgt flexibiliteit er voor dat je spieren gezond blijven en je blessures vermijd. Het geeft een kick om bepaalde houdingen aan te kunnen nemen na een periode van intensief trainen. En natuurlijk is het heerlijk ontspannend.

Dus waarom zou je geen yoga poses opnemen in je trainingsschema? Zo creeër je ook doelen om te behalen tijdens je cool down. Zoals jullie al eerder konden lezen, komen mijn favoriete oefeningen tijdens mijn cool down uit yoga voort. En dat komt niet omdat ik nu zo’n lenig type ben, je kunt me beter omschrijven als een stijve hark. Ik kon echt niet eens in de buurt van m’n tenen komen!

Toch merkte ik al gauw wat voor effect het op mij had. Ik heb veel last van mijn rust en oefeningen voor je flexibiliteit zorgen er voor dat die rug heerlijk ontspant. Als ik een tijdje niet heb kunnen sporten bijvoorbeeld omdat ik ziek ben, ga ik vanzelf m’n cool down routine oppikken, zodat ik in ieder geval die ontspanning krijg en mijn spieren kan rekken.

Zo zul je merk dat naarmate je sterker wordt, je ook flexibeler wordt. Kracht is nodig om bepaalde houdingen goed uit te voeren. Nu ik de backbend onder de knie heb, is mijn volgende doel de handstand. Ik ga er voor! Maar een beetje eng is het wel.

Judith Original

Review: MyFitnessPal

veg

Bron

Verschillende fitness sites, personal trainers en mede-fitness junkies via social media raden het gebruik van een voedseldagboek-app aan. Ik dacht: waarom niet? Dus ik heb de afgelopen tijd er eentje uitgeprobeerd en deel mijn bevindingen met je. Mijn conclusie? Gebruik met mate!

En gebruik met mate bedoel ik dat je het hoogstens 2-3 dagen gebruikt, daarna moet je er echt mee stoppen. Zo’n app legt een totaal verkeerde focus op caloriën en cijfertjes. Zo kun je nooit een gezond leven leiden of gezonde voeding aanleren.

Mijn eerste probleem met MyFitnessPal begon al bij het opzetten van mijn account. Wat zijn mijn doelen? Spiermassa vergaren, nou dat kun je dus niet invullen. Dan maar op gewicht blijven, want afvallen zie ik niet zitten. Vervolgens vraagt de app me alsnog in te vullen hoeveel ik per week wil afvallen. Dat is toch vreemd als je doel is op gewicht te blijven? Probleem 1 en dan ben je dus nog niet begonnen.

Vervolgens kun je elke dag invullen wat je hebt gegeten elke maaltijd. Ik eet ongeveer vijf maaltijden per dag, wat inhield dat mijn lijst met tussendoortjes heel groot werd. Immers de app gaat uit van het klassieke model van ontbijt-lunch-avondeten. Het invullen van wat ik had gegeten vond ik daadwerkelijk leuk. Vooral toen ik ontdekte dat ik de streepjescodes van producten kon scannen. Hartstikke makkelijk!

Ik ben wat wijzer geworden dan de app. Zo kwam ik er achter dat ik te weinig eiwitten binnenkreeg, een lastig verbeterpuntje als vegetariër, maar ik doe m’n best. Daarnaast kon ik weinig afleiden uit de gegevens, want de hoeveelheden waren niet erg accuraat. Tenzij je van plan bent je voedsel af te wegen (wat ik niet wil aanraden), kun je alleen een schatting van je portie invullen.

Daar komt gelijk de aap uit de mouw: de focus op cijfertjes! Er wordt op geen enkele manier gemotiveerd om gezonder en voedzamer te eten, maar juist om af te vallen (zelfs als je dit niet wil) en maar op die cijfertjes te blijven letten. Je macros en je calorieën intake staat centraal.

Al met al raad ik het gebruik van zo’n app af, tenzij het eenmalig is voor een zeer korte periode. Anders dreig je een totaal verkeerde focus te krijgen. Je verliest de lol in het eten, je wilt alleen nog maar zorgen dat die cijfertjes uiteindelijk kloppen (en die kloppen toch niet, want je kunt het niet accuraat invullen) en dat je je ‘doelen’ haalt (in mijn geval kon ik mijn eigen doel niet eens invullen). Zo wil je niet leven, je moet genieten van het leven en van eten met gezonde, gebalanceerde en pure voeding.

Judith Original